Fondul Monetar European şi Bugetul Federal priorităţile UE (!?)
Aug 15th, 2011 by admin
Criza datoriei suverane europene este gata să înghită Italia, Spania, şi chiar Franţa, în timp ce retrogradarea ratingului de ţară a SUA a stârnit o severă volatilitate pe piaţa bursieră. Într-un efort de a „îmblânzi” costurile exorbitante de împrumut pe care bancile centrale din capitalele de mai sus ar trebui să le platească, Banca Centrală Europeană a început să achiziţioneze obligaţiuni de stat din ţările respective. Altfel spus: se tipăresc bani. „Dar pentru a evita căderea iminentă a monedei euro, UE va trebui să introducă un buget federal, obligaţiuni pentru euro, precum şi coordonarea strictă a bugetelor statelor-naţiune” precizează Jacques Attali , fondatorul şi primul preşedinte al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. „De fapt UE nu are o datorie suverană federală şi asta este deosebirea faţă de SUA iar situaţia economică din SUA este mult mai precară decât cea din Europa ” explică Attali. Problema Europei este că nu poate crea o federaţie în adevăratul sens al cuvântului şi acest lucru va duce în final la dispariţia monedei euro şi intrarea în colaps. Exemplul URSS-ului este elocvent.Dispariţia Imperiului a făcut ca rubla să nu mai fie monedă globală.Europa are o soluţie unică aceea de a utiliza modelul bugetului federal american. În condiţiile în care, în următoarele 12 luni, nu se va reuşi crearea unui buget federal european, realizarea de emisiuni de euro-obligaţiuni, precum şi un sistem comun de monitorizare a bugetelor naţionale ale Uniunii, moneda euro are toate sansele să dispară, iar Germania să iasă din Uniune.
Pentru prima dată de la izbucnirea crizei datoriilor de stat din zona euro, Germania nu mai exclude posibilitatea ca ţările din zona euro să emită obligaţiuni guvernamentale comune. Măsura ar ajuta statele „ocolite” de investitori, care nu mai pot obţine finanţări decât la dobânzi foarte ridicate, să se împrumute mai ieftin. Obligaţiunile guvernamentale emise de statul german reprezintă referinţa la nivelul Uniunii Europene, nemţii plătind cea mai scăzută dobândă pentru a se împrumuta. Randamentul obligaţiunilor guvernamentale germane cu scadenţa la 10 ani este situat la 2,35%. Liderii europeni se reunesc astăzi la un summit în Paris, unde cancelarul german Angela Merkel şi Nicolas Sarkozy, preşedintele Franţei, vor discuta şi despre obligaţiunile comune.
Crearea unui fond european este un pas înainte, fiind necesară asigurarea intervenţiilor acestuia pe piaţa secundară, pasul următor fiind extinderea Mecanismului de Stabilitate Financiară din 2012, nu din 2013. Fondul va trebui să aibă posibilitatea de a cumpăra datoriile diferitelor ţări din Uniune, de a lansa emisiuni de euro-bonduri pe piaţă, folosind o serie din aceste fonduri atrase din vânzări, nu doar pentru a finanţa datoria unor state, ci pentru noi investiţii în proiecte esenţiale pentru Uniune. BCE va trebui să ocupe locul central în aceast proiect financiar. Două întrebări, însă, îşi caută răspuns:
Care este impactul situaţiei financiare a SUA asupra Europei?
Nimeni din Europa are un interes în colapsul financiar al SUA. Veştile proaste din Statele Unite devin veşti proaste pentru Europa. Consecinţa crizei din SUA este legată în Europa în principal de lipsa de creştere. Atunci când nu există creştere în Statele Unite, nu există creştere în economie la nivel mondial.
Care sunt implicaţiile crizei datoriei suverane europene pentru economia Statelor Unite?
Criza datoriilor suverane europene a fost declanşată de criza economică din Statele Unite care, la rândul său, a declanşat criza financiară globală 2007-2009, prin gestionarea iraţională a creditelor imobiliare şi a transferat datoria privată către datoria publică. În aceste condiţii avem nevoie de o regulă de drept globală ce să revigoreze pieţele financiare. Economia trece de la Vest la Est din Atlantic în Pacific. Cu toate aceste economia SUA va rămâne numărul unu deşi este în declin. Va deveni China numărul unu. Deocamdată nu. Dar în multe state ale lumii vor interveni schimbări în modul de guvernare.