Puterile emergente în …tranziție – India
Aug 17th, 2011 by admin
În timp ce Europa se chinuie în întalnirile bilaterale dintre Franța și Germania să creze un veritabil guvern al zonei euro și să astupe găurile negre, care pornesc de la greci, în timp ce America încearcă să repornescă economia, Asia da semne că pretinde stafeta, pe care alții sunt gata s-o piardă. China are planuri mari. Economiștii nu mai numară secolele până să le-o ia inainte celor care demult ne-au luat-o inainte tuturor; numară anii, dacă nu cumva lunile, scrie La Tribune(!?). De după colţ, India râvnește, și ea, la ștafetă și nu se lasă, deși mai are de alergat. Nu mai departe decat vineri, Joost Van Der Heijden, responsabil commercial al companiei Airbus pentru Africa, India, Asia de Sud-Est si Japonia, a confirmat primirea, din partea Indiei, a unei comezi de 400 avioane, in valoare de 35 miliarde USD, livrabile în următorii 15 ani. Comanda vine pe fondul pierderilor majore alșe liniilor aeriene indiene. Intampinand inertia dezvoltarii infrastructurilor rutiere, numărul mare de atentate cu bombă, India a descoperit ca singura solutie sigură și suplă pentru transportul călătorilor, a mărfurilor și tehnlogiilor rămâne transportul aerian. În virtutea bunelor relații cu SUA, India a intrat în legatura și cu principalului concurent al lui Airbus, compania americana Boeing, căreia i-a făcut deasemeni o comanda importantă de 15 miliarde USD. Cat priveste viitorul, calculele demografilor sunt precise: nu mai este departe ziua cand India va avea cea mai numeroasa populație de pe glob, întrecând China. Ne place sau nu, Asia confirmă încotro se îndrepta în viitor centrul de greutate al forțelor de pe planetă.
Așa să fie?
Prim-ministrul indian, Manmohan Singh, a lăudat stabilitatea și prosperitatea țării, cu prilejul sarbatoririi a 64 de ani de la proclamarea independenței Indiei față de Regatul Britanic, dar a recunoscut că flagelul corupției este „un mare obstacol” în calea dezvoltării. Tot el spunea cu douăzeci de ani în urmă, în 1991, în faţa Parlamentului că : „nu mai este loc de manevră ca să trăim din bani sau timp împrumutaţi” şi conchidea alocuţiunea referitoare la necesitatea reformelor prin ceea ce spunea Victor HUGO- „nici o putere din lume nu poate opri ideea a cărui timp a sosit”.Cea de a treia economie din Asia spera să atinga anul viitor o rata de crestere de 8,5%, în ciuda unei politici monetare agresive, sperând, în acelaşi timp să reducă inflația, care a început deja să încetinească activitatea industrială. Dar cu toate acestea, sute de milioane de oameni trăiesc încă sub pragul sărăciei iar malnutriţia şi problemele de sănătate rămân un flagel major în multe zone.Singurul dezavantaj major pentru mareția Indiei este flagelul corupției endemice.
Actualul prim ministru a fost la cîrma guvernului de la New Dehli și în 1991 cînd a început o serie de reforme iar acum după 20 de ani sunt încă zone în economia Indiei nereformate care împiedică creșterea economică a țării. Adjunctul guvernatorului Băncii Centrale a Indiei(mult prea optimist!) a prezis o creștere economică formată din două cifre în următorii 20-30 de ani. India are acest potențial datorită forței de muncă ieftine și a spiritului antreprenorial existent în India. Dar modelul actual de birocraţie guvernamentală marcată de corupţie nu va duce India pe locul trei între cele mai dezvoltate state ale lumii până în 2030. Corupţia a paralizat guvernul. Exemplul elocvent este scandalul licenţelor de telefonie mobilă din 2008 care a făcut deja două victime ministeriale. Rezultatul:creşterea pe primul trimestru a fost de numai 7,8%.Pentru a recupera creşterea economică este nevoie de reformă atât în ceea ce priveşte forţa de muncă cât şi proprietatea terenurilor şi modul de valorificare a acestora. De asemenea deciziile asupra investiţiilor private sunt permanent amânate iar când acestea sunt luate ele produc valuri de nemulţumire. O decizie a Cabinetului referitoare la cumpărarea de pământ pentru firmele din industria minieră a făcut ca acţiunile acestora în loc să crească să scadă. De fapt la ora actuală investiţiile în India depind de încrederea pe termen lung a investitorilor în soluţiile propuse de guvern. Şi cu toate aceste neajunsuri modelul haotic de dezvoltare al Indiei rescrie manualele de economie. India are world-class în tehnologia IT dar importă frigidere, are de 15 ori mai mulți utilizatori de telefoane decât plătitori de taxe iar în următorii ani majoritatea indienilor vor avea datele biometrice stocate într-o bază de date unitară de identificare a persoanelor decât sunt clădirile conectate la reţeaua de canalizare. India are o populatie de 1,2 miliarde de oameni, iar 50% din locuitori au sub 25 de ani. Din acestia, 742 de milioane locuiesc in mediul rural. Rata de penetrare a telefoniei mobile este de 50%, mai mare decat a televiziunii prin cablu.791 de milioane sunt abonati la servicii de telefonie mobila, adică 67% din populație. În 2010, s-au trimis 90 de miliarde de SMS-uri, adica 2,850 de mesaje la fiecare secunda, pe teritoriul Indiei. În fiecare luna, se servesc 10 miliarde de anunțuri pe mobil. 100 de milioane de indieni folosesc Internetul, adică 8% din populație. Numărul internautilor indieni a crescut cu 25% in ultimele 12 luni. Userul indian petrece 26 de minute online, in fiecare zi. 60% din useri intra pe Internet de la net-cafe-uri.31% din populația rurala nici nu stie de existenta Internetului. Si totusi, exista 12 mil de indieni care stau la sat si sunt useri de Internet. Unii sunt atat de pasionati incat sunt in stare sa mearga 10 km pe jos pana la cel mai apropiat punct de acces al Internetului – este vorba de 18% din utilizatorii situați in mediul rural. Motivul pentru care sunt dispusi sa mearga atat? Divertismentul. Valoarea segmentului de eCommerce din India, in 2011 este de 10 miliarde de dolari americani, o crestere cu 60% fata de 2010.Exista 33 de milioane de utilizatori indieni ai retelelor sociale. Acestia petrec in medie 3 ore pe luna pe site-uri de socializare. Drept urmare, 96% din firmele indiene de IT interzic folosirea Facebook-ului la birou. Si nu sunt putini. De fapt, aproape 24 de milioane de indieni folosesc in mod uzual Facebook-ul. 79% din utilizatorii indieni ai celei mai mari retele de socializare online din lume au sub 30 de ani. De altfel, 35% din traficul global al retelei detinute de Google se datoreaza userilor din India.
Infosys o firmă de IT a avut nevoie de 50 de deplasări de peste 3000 de km pentru a lua aprobările de a cumpăra primul calculator în 1993.India are nevoie de a crea în următorii 20 de ani 10-13 milioane de locuri de muncă pentru cei din zonele rurale şi pentru cei fără aptitudini. Acest lucru înseamnă mai multe întreprinderi sau companii de servicii mari, mai multe şcoli şi o infrastructură performantă. India funcţionează pe pilot automat cu o industrie IT de top. Piaţa a fost invadată de o competiţie stupidă pentru tonurile de telefon şi tipurile de şampon. Dacă în 1997 o licenţă pentru exploatarea unei cariere de piatră dura 3 luni acum poate dura şi câţiva ani. Forţa de muncă calificată a devenit o problemă alături de energie care se întrerupe câte 3-4 ore pe zi. India are nevoie de generaţii noi de centrale electrice nu la o rată de 8-10 % cât se alocă acum.
De ce cumpără indienii atât de mult armament? Se pregătesc de un război cu Pakistanul? Deocamdată nu sunt semne evidente. Doar Kaşmirul tremură din când în când. India are, în mod cert probleme cu Pakistanul şi îşi dorește supremaţia în zonă. Pentru acest lucru cheltuieşte sume exorbitante pe armament. Conform Institutului de cercetări pentru pace (SIPRI) India a devenit cel mai important importator de armament la nivel mondial, principalul sau furnizor fiind Rusia, pentru perioada 2006-2010. India a beneficiat de 9% din volumul internaţional de transferuri de armament, Rusia furnizând 82% dintre armele achiziţionate de autorităţile indiene.
Guvernul indian a aprobat un plan de achiziţionare a 10 aparate de zbor C-17 Globemaster III de la compania Boeing, contra sumei de 4,1 miliarde de dolari. Este cea mai mare tranzacție militara făcuta de India cu Statele Unite ale Americii. Înțelegerea include si o opțiune suplimentara pentru India, anume de a putea comanda încă şase aparate C-17. Cea mai recenta achiziție a Guvernului indian vine in contextul unor cheltuieli importante pe echipamente militare: in 2009, India a comandat opt aparate antisubmarin si de recunoaștere marina de la Boeing, pentru 2,1 miliarde de dolari, si a optat ulterior pentru încă patru; in februarie 2008, India a comandat şase avioane militare de transport Super Hercules C-130J de la Lockheed Martin Corp., pentru aproximativ 1 miliarde de dolari. Banii indienilor nu merg insa doar in SUA: in aprilie 2011, s-a decis ca 126 de avioane de lupta, in valoare de aproximativ 10 miliarde de dolari, sa fie achiziționate de la europeni, fie de la francezii de la Dassault Aviation SA, fie de la consorțiul european Eurofighter GmbH
Astfel modelul indian a supravieţuit şi a navigat pe valurile crizei mai bine de cât Occidentul. Creşterea a transformat standardele de viaţă şi a redus sărăcia. Copii din clasa de mijloc râd când le povesteşti cum era în 1991. India este, însă, pe pilot automat. Multe firme prosperă în ciuda birocraţiei şi corupţiei. Cât va mai dura acest dans?. În mod sigur nu foarte mult.