Strategia Militară a SUA
Jul 5th, 2015 by admin
Strategia Militară Națională definește necesitatea de a contracara revizionismul statelor care amenință normele internaționale la fel ca și organizațiile extremiste care subminează securitatea transregională. Lucrăm cu partenerii și aliații noștri să descurajăm, să interzicem și dacă este necesar să înfângem statele adversare. Strategia Militară Națională a SUA-2015
Pentagonul a elaborat și prezentat zilele acestea Strategia Militară Națională, prima revizuire a celei elaborate în 2011. Strategia avertizează despre creșterea pericolului unui război cu o altă națiune reflectând noua situație de securitate globală, una în care SUA este în fața unor adversari precum China și Rusia în timp ce trebuie să contracareze grupuri extremiste precum cel intitulat Statul Islamic. Președintele Comitetului Întrunit al Șefilor de State Majore, generalul Martin Dempsey scrie în introducerea la document: De la lansarea Strategiei Militare Naționale din 2011, dezordinea globală a crescut semnificativ în timp ce unele capabilități militare ale noastre au început să se erodeze. Facem față acum la multiple și simultane provocări din partea actorilor statali și ale rețelelor transregionale care utilizează schimbările rapide de tehnologie. Suntem în faza în care vom avea campanii prelungite în defavoarea conflictelor care se pot rezolva în timp scurt.
Strategia este un document care prezintă în mod real și fără ocolișuri situația din punct de vedere militar și nu discută acțiunile politice ale administrației de la Washington (cum ar fi reducerea bugetului militar). Documentul, ce însumează 17 pagini, se concentrează pe importanța perteneriatelor globale care pot menține balanța fragilă a securității dar și pe ideea fundamentală de a sprijini aliații și partenerii. Rusia, Iranul și Coreea de Nord sunt nominalizate drept amenințări la adresa păcii globale. Este de asemenea nominalizată China prin faptul că administrația Obama dorește să sprijine ridicarea rolul acesteia în comunitatea internațională în vederea stabilității și securității globale trăgând o linie între aliatul economic și politic pe care-l reprezită Beijingul și același, dar de data aceasta competitor în zona Mării Chinei de Sud. Strategia declară că niciunul dintre acești actori nu sunt văzuți ca inamici posibili ai SUA sau ai aliaților lor, dar ei pun probleme serioase securității comunității internaționale. Astăzi – scrie în strategie – probabilitatea ca SUA șă fie implicată într-un conflict între state cu o putere mare este redusă, dar aceasta este în creștere. În opinia celor care au realizat strategia conflictele hibride – nu numai cu Statul Islamic dar și cu rebelii ucrainieni sprijiniți de Rusia-se extind. Ceea ce secretarul Apărării, Ash Carter, dar și secretarul adjunct al Apărării, Bob Work, spun de luni bune că SUA nu mai este garantul superiorității tehnologice globale devine pe zi ce trece mai adevărat. Cum se traduce acest lucru: în războiul cu Statul Islamic superioritatea tehnologică nu garantează victoria.
Cum definește strategia mediul internațional
Mediul internațional de astăzi este complex datorită schimbărilor rapide produse de globalizare, răspândirea tehnologiilor și a schimbările demografice. Globalizarea are impact asupra oricărei activități umane. Oamenii, produsele, informația traversează granițele la o viteză și un volum fără precedent, acționând ca un catalizator pentru dezvoltarea economică în timp ce tensiunile sociale și instabilitatea politică sunt în creștere la fel ca și competiția pentru resurse. Sunt state care doresc schimbarea ordinii internaționale și pentru care legislația în vigoare și tratatele semnate nu constituie un impediment în a-și urma obiectivele care violează integritatea și suveranitatea vecinilor sau a regiunii.
Care sunt statele menționate în strategia militară
Rusia este prima menționată pentru aportul adus la lupta împotriva terorismului internațional și a traficului de droguri. De asemenea Rusia este menționtă pentru lipsa de repect față de suveranitatea și integritatea teritorială a vecinilor dar și pentru realizarea obiectivelor prin forța militară. Acțiunile Rusiei au violat documentele strategice internaționale pe care Rusia le-a semnat: Carta ONU, Acordurile de la Helsinki, Actul fondator Rusi-NATO și nu în ultimul rând Tratatul Forțelor Nucleare Intermediare.
Iranul ocupă poziția a doua cu dorința sa de a desfășura un program nuclear militar. De asemenea se amintește că Teheranul sponsorizează terorismul care macină securitatea statelor precum Liban, Irak, Siria, Yemen și Israel. Iranul este un factor destabilizator pentru regiune.
Coreea de Nord este a treia pe lista strategiei militare americane datorită programului nuclear (realizarea și testarea de rachete balistice) pe care-l urmează și cu care amenință în permanență stabilitatea în peninsulă dar și în zonele adiacente. Coreea de Nord conduce atacuri cibernetice împotriva corporațiilor americane cauzând pierderi de zeci de milioane de dolari.
Ultima pe listă este China pe care SUA o sprijină în a deveni un partener de dialog important pe arena internațională. În schimb acțiunile Chinei în întreaga zonă a Mării Chinei de Sud pun în pericol stabilitatea acesteia. Din acestă cauză strategia militară cheamă autoritățile de la Beijing să rezolve prin cooperare și fără coerciție starile conflictuale.
Ce însemnă interesul național în strategia militară?
Securitatea SUA, a cetățenilor ei a aliaților și partenerilor americani; o economie prosperă și consolidată într-un mediu internațional care promovează oportunitățile și prosperitatea; respectul pentru valorile democratice universale acasă și în strinătate; ordine internațională bazată pe domnia legii; supraviețuirea națiunii; prevenirea atacurilor catastrofice asupra teritoriului național; securitatea sistemului economic global; securitatea încrederea și siguranța aliaților noștri; protecția cetățenilor americani în afara țării; apărarea și extinderea valorilor universale ale democrației. Obiectivele militare naționale sunt: descurajarea, interzicerea și înfrângerea adversarilor; întreruperea, degradarea și înfrângerea organizațiilor violente extremiste; consolidarea rețelei globale a aliaților și partenerilor.
Concluzii
În Europa, America rămâne sprijinul de nădejde la aliaților din NATO. Alianța va asigura apărarea colectivă, garanțiile strategice de securitate importante pentru descurajarea unui conflict în mod particular cu referire la agresiunea Rusiei la periferia flancului estic. Operațiunea Atlantic Resolve , Inițiativa Europeană de Reasigurare, Planul de Actiune al NATO și alte măsuri, activități, exerciții și investiții servesc creșterii solidarității unității și securității în cadul Alianței. Strategia menționează continua preocupare a Pentagonului pentru creșterea interoperabilității armatei SUA cu aliații și sprijinul pentru asigurarea proprie apărări a fiecărei națiuni aliate. În Orientul Mijlociu americani sprijină în continuare securitatea Israelul precum și ceilalți parteneri în vederea creșterii capacității lor deapărare Iordania,Arabia Saudită, Kuweitul, Qatarul, Bahreinul, Emiratele Arabe Unite, Egiptul și Pakistanul.
Washingtonul este gata să investească în efortul de comunicare între state, să promoveze transparența și să reducă posibilitatea interpretărilor greșite ale unor situați ce pot deveni conflictuale. Pentagonul promovează relațiile militar-la-militar (mil-to-mil) cu China și încurajeză Rusia în problemele de comun interes. Referitor la organizațiile violente extremiste precum Al-Qaida și autointitulatul Statul Islamic din Irak și Levant (ISIL) care subminează securitatea transregională în special în Orientul Mijlociu și Africa de Nord SUA va lua măsurile corespunzătoare destrămării și eliminării acestora. Organizațiile de acest tip sunt constituite acolo unde statele sunt slabe, crima organizată acționează și unde corupția este răspăndită.
În acest mediu strategic complex militarii americani nu au luxul să se aplece cu atenție asupra unei singure probleme, este necesară o abordare coplexă cu folosirea tuturor mijloacelor militare, pentru a decela și restul problemelor ce derivă din acțiunile statelor revizioniste și a organizațiilor extremiste violente. A nu aborda întreaga gamă de probleme înseamnă un mare risc pentru ordine internațională.
De ziua națională a SUA urăm aliaților americani și militarilor americani din teatrele de operații din România La Mulți Ani!