Reforma în spaţiul Schengen
May 12th, 2011 by admin
Pe agenda reuniunii extraordinare a miniştrilor europeni de Interne de la Bruxelles se află problematica reformei Spaţiului Schengen şi gestiunea noilor fluxuri migratorii.Problema imigraţiei masive provenite din nordul Africii, imigraţie cu care se confruntă acum statele sudice ale UE a sfârşit prin a învenina relaţiile comunitare. În urma tensiunilor italo-franceze a urmat anunţul Danemarcei de reînfiinţare a controalelor la frontiere şi asta cu o zi înainte de reuniunea de la Bruxelles. Danemarca alege în general modalităţi „sui generis” de exprimare în diferite probleme ale Uniunii. Actuala reuniune a fost provocată de Franţa şi de Italia.
Disensiunile dintre cele două au obligat Comisia Europeană să facă o serie de propuneri privind reforma Schengen şi gestiunea mai eficientă a imigraţiei. Aceste norme dacă introduc şi temporar controlul la graniţă însemna un pas înapoi de la respectarea principiilor fundamentale care au stat la baza constituirii Uniunii după Tratatul de la Maastricht. Controalele temporare la frontierele interne Schengen ar trebui să fie posibile doar în situaţii excepţionale. Ori acum nu avem o situaţie excepţională. Ce situaţie excepţională este în Danemarca? Dacă discutăm de Franţa, situatia se schimba, poate fi una exceptionala atat timp cat 20 de mii de imigranţi tunisieni au primit în Italia vecină titluri de călătorie.
Cert este că relaţiile dintre Franţa şi Italia au fost rareori atât de reci ca în prezent „fractură franco-italiană” riscând să devină durabilă.
Ce va propune Comisia Europeana ?. Comisia are în vedere să propună repatrierea imigranţilor ilegali, parteneriate cu ţările de origine şi adoptarea unei politici de azil a UE. Tot aici s-ar putea să apară o propunere de reintroducere a vizelor pentru cetăţenii unor ţări din Balcani. Reţinem problemele create de cetăţenii sârbi în Belgia.
S-ar putea ca în acest context , aşa cum preciza Germania,reforma Schengen să faciliteze aderarea Românie şi Bulgariei, blocată în principal de Paris, care invocă probleme de securitate.
De unde au plecat disensiunile dintre Nicolas Sarkozy şi Silvio Berlusconi ? De la primăvara revoluţionară din Africa care a devoalat dorinţa de expansiune a Parisului în fostele colonii. Disensiunile dintre Franţa şi Italia sunt legate nu numai de problema imigraţiei, ci şi de economie, precum şi de intervenţia aliată în Libia.Supărat că Uniunea Europeană nu-l ajută să rezolve problema imigranţilor care vin din Tunisia, Berlusconi a decis brusc să le acorde o viză temporară de sejur, întrucât oricum dorinţa acestor tunisieni francofoni era să plece mai departe în Franţa.În faţa acestei situaţii imposibil de controlat Nicolas Sarkozy a ameninţat că suspendă prevederile legate de Spaţiul Schengen, pentru a relua controlul la frontiere. Silvio Berlusconi are însă şi alte reproşuri de adus Franţei legateîn primul rând de impetuozitatea cu care Parisul s-a lansat în bombardarea forţelor liderului libian, Muammar Gaddafi. Italia are interesele economice şi mai ales petroliere din Libiaşi ar fi preferat un alt scenariu în abordarea crizei. De asemenea pe italieni i-a mai deranjat aviditatea cu care mai multe grupuri şi firme franceze au cumpărat întreprinderi italiene, în căutare de capital ce poate fi reinvestit în noile teritorii desprinse de sub ocupaţia liderilor dictatori africani.